Höstresa till Schleswig-Holstein //Jalle

Än är inte sommaren slut.
En resa med hojen låg rätt i tiden och jag ställde in siktet på Schleswig-Holstein i norra Tyskland. Det är Tysklands nordligaste förbundsland med gräns mot Danmark/Jylland. Området har jag/vi varit i tidigare men det finns alltid något nytt att upptäcka. Jag bokade två nätter på B&B Dannevirke http://www.bb-dannevirke.eu/sv.html
Det är ett erkänt bra ställe för motorcyklister och övriga där jag bott tidigare.
Jag startade från Skövde klockan 06.45 och räknade med att vara framme i Rödby och färjan med avgång 13.00
Så blev det inte, jag missade med ett par minuter och fick vänta i 40 minuter på nästa färja. Men, vem har bråttom?
Jag hade bestämt mig för att köra så lite Autobahn som möjligt.
Efter ett depåstopp på Aral-macken vid Fehmarnsund körde jag en liten bit på A1 för att efter Oldenburg svänga av mot Kiel på B202. Jag rullade sedan på småvägar mot Owschlag för att checka in på B&B Dannevirke klockan 17.45 Det blev ungefär 70 mil första dagen och 11 timmars körtid med färjor, tankning och lättlunch på vägen.
Värdinnan fixade en Schnitzel åt mig och öl fanns i kylen. Gott!
En välsmakande frukost nästa dag och sedan ut på vägarna.
Det var några ställen jag särskilt ville se och mina bilder visar detta.
Under dagen åt jag på lokal och kvällen avslutades med ost och vin på rummet.
Tredje dagen.
Dags att köra hemåt via Jylland och bron över Lilla Bält till Fyn, sedan blev det bron över Stora Bält och då var jag på Själland igen. Så långt hade jag kört motorväg men nu vek jag av på småvägar upp mot Helsingör och tog färjan hem till Sverige igen.
E6 till Halmstad och sedan V26 ”Nissastigen” och vid 17-tiden var jag hemma igen.
Tre sköna dagar på hojen blev det och mycket intressant fick jag se. //Jalle

Lappat och lagat.

Valdemarsmuren

Skans 14

Elbe är en stor flod.

Skans 14

Det här var en ny erfarenhet för mig. Bohusgraniten ligger stadigt även i gamla Väst-Tyskland. Annars hittar man flest av denna vägtypen i forna Öst.

Det krävs rejäla vallar för att stoppa havet.

Minnessten

Karta och GPS är bra hjälpmedel som kompletterar varandra.

Valdemarsmuren

Skans 14 från kriget mot Tyskarna 1864 där Danskarna fick ge upp. Totalt fanns det 27st skansar med kanoner på.

Stålport

Ett stopp vid knutteställe  www.rastorferkreuz.de Här samlas det mängder av motorcyklister varje söndag från klockan 10.00

Valdemarsmuren från 1100-talet

Skans 14

Eider-Sperrwerk https://www.wsv.de/wsa-toe/bauwerke/eider_sperrwerk/

Vid floden Eiders mynning har ingenjörskonsten visat att det går att tämja havet. Här har många människor omkommit vid översvämmningar genom tiderna. 1962 dog 340 personer vid en stormflod och man beslutade att bygga denna fördämning, den stod klar 1973.

Valdemarsmuren

Dannevirke-Dannewerk

Dannevirke

Rödby-Puttgarden, här blev det 40 minuters väntan i solskenet.

I Rendsburg tog jag färjan över Nord-Ostsee-Kanal. Ingen avgift.

Kvällens middag. Gott!

Rendsburg och Nord-Ostsee-Kanal

Elbe

Utsikt från fördämningen in mot land. jag försökte räkna antalet vindkraftverk men det var omöjligt.

Färjan över Nord-Ostsee-Kanal i Brunsbüttel. Här rinner också floden Elbe.

Scandlines färja till Helsingör. För vilken gång i ordningen vet jag inte, men det är ett antal.

Ett av resans mål. Den gamla gränsbefästningen mellan Tyskland och Danmark.

Elbe

Elbe

Robotklippare med fyra ben.

Lunch! Currywurst mit Pommes.

Eider-Sperrwerk, varje stålport väger 255 ton.

Kommentera